Het aantal vacatures steeg in recordtempo, de werkloosheid daalde t.o.v. een jaar eerder en kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen. De hunt for talent is on. En dat die jacht voor talent een enorme uitdaging is geworden staat vast, maar wat zijn de kansen voor jou als werkgever in deze markt van schaarste? In deze blog lees je meer over de huidige situatie op de arbeidsmarkt, de beweegredenen van de kandidaat en geef ik vast een aantal insights vanuit mijn werk als externe Recruiter die jij zonder al te veel moeite direct voor jouw organisatie kunt inzetten. De wervingsuitdaging start al binnen jouw organisatie.
Uit recent onderzoek van PanelWizard in opdracht van opleidingsinstituut NCOI blijkt dat 1/5 van de werkenden in Nederland het werkgeluk een 6 of lager geeft. Wat hun werkgeluk beïnvloed?
- Ambities verschillen
- Onvoldoende doorgroeimogelijkheden
- Ontevredenheid over het salaris
- Te weinig uitdaging in het werk
- Er wordt niet genoeg voldoening uit het werk gehaald
Naast het werkgeluk werd er ook gekeken naar het aantal werkenden dat niet goed op zijn/haar plek zou zitten. Als je dit omrekent komt dit neer op 2.400.000 mensen in werkend Nederland. Kortom een grote groep werkende mensen die voor jou als werkgever een kans zijn.
Je zou zeggen, zeker als werkenden in hun omgeving 70% zien overstappen naar een andere baan en hierdoor 60% zich aangemoedigd voelt om ook een overstap te maken, de kansen voor het oprapen liggen. Gebruikmaken van de krapte is immers zeer aantrekkelijk voor de sollicitanten van nu. Dit betekent helaas niet automatisch dat werkenden actief gaan solliciteren op een andere baan. Zo zoekt slechts 25% van deze groep naar ander werk en solliciteert daarbij op vacatures, 15% doet zelfs niets omdat ze twijfels hebben over hun talenten, 30% gaat zelf op onderzoek uit en 30% gaat in gesprek met zijn/haar manager. Hoe kom je als werkgever dan onder de aandacht bij deze doelgroep? Een greep uit de meestvoorkomende antwoorden van alle sollicitanten (1000+) die ik in 2022 gesproken heb.
- Persoonlijke touch vanaf het eerste contactmoment van de sollicitant met de organisatie is belangrijker dan ooit.
- Wees duidelijk en concreet over de inhoud van de functie en de doorgroeimogelijkheden.
- Deel de salarisrange in de vacature. Ben je ook duidelijk over alle andere benefits? Dit is een vet pluspunt voor de sollicitant.
- Laat jouw ondernemersverhaal en medewerkers zien. Wees zichtbaar op de platformen waar jouw doelgroep zich bevindt, ook al heeft jouw organisatie op dat moment geen openstaande vacatures.
- Maak het sollicitanten gemakkelijk door het sollicitatieformulier kort en bondig te houden. Solliciteren binnen 2 minuten is de richtlijn.
- Geef altijd een reactie op een sollicitatie, je maakt het verschil als je dit binnen 1 week doet.
Wil je meer insights uit de arbeidsmarkt en samen de hunt for talent aangaan? Let’s be partners @work. Samen maken we een nulmeting van jouw organisatie en vacatureaanbod. Vanaf deze nulmeting ontstaat een plan van aanpak en zetten we samen stappen om talent in deze schaarse markt aan jouw organisatie te verbinden. Natuurlijk zetten we jou als werkgever ook op de kaart. Dit doen we met volle focus op jouw organisatie, zodat we samen groeien. Recruitment for growth.